Skip to content
12. september 2010 / Julie

Dogs

Dogs er tittelen denne gangen fordi jeg aldri slutter å bli overrasket over mye en hund klarer å lære seg uten at det er menigen, og at de husker dem og kjenner forskjellen på dem og hvor viktig det er å følge dem. Selv kompliserte kommandoer. Og også de kommandoene som ikke har kommando, men som har blitt vaner. Jeg begynte å tenke på dette på vei hjem fra tur i dag, og tenkte jeg skulle lage en liste over hvilke kommandoer jeg kan komme til å bruke i løpet av en vanlig tur hvor Bajnok både går i bånd og løper løs.

Så her kommer det:

  • Han venter ved døra til jeg har gått ut. Jeg lærte han dette da han var liten da jeg holdt på å tråkke på han flere ganger. Det er ikke lenger sånn at han sitter og venter, men han står og venter til jeg er ut av døra og holder seg bak meg hele veien.
  • Stopper på nederste trinnet i trappa og venter på kjør (felt i agility)
  • (Bajnok) ikke dra
  • Båndet taes av – «fri»
  • En kort, høy plystrelyd = hitover/denne veien/oppmerksomhet
  • En kort, lav plystrelyd = kom som kan løses ut hvis jeg sier bra eller fri før han har kommet helt inntil meg
  • Høy, lang plystring, evt med tone forskjeller = Kom, på plass (kan ikke løses ut hvis jeg sier bra)
  • Kom = På plass
  • Klapping på lår = på plass på den siden jeg klapper
  • Stå/stopp
  • Hold deg her = betyr at han skal holde seg i nærheten og at han ikke får lov til å bevege seg fortere enn trav (og han følger det og!)
  • Gå her = gå ved siden av meg, men betyr ikke at han trenger å se på meg eller gå tett på
  • Gå bak
  • Mine armbevegelser er indikatorer for hvor vi skal hen på stier etc.
  • Gå inn

Det var de jeg kom på av kommandoene jeg bruker ute på tur. Det er helt fantastisk hvor mye han har lært uten at jeg har gått inn for å lære han det. Anyway, Bajnok er ferdig med behandlingen sin nå. Han liker ikke å sette beinet i bakken inne, men tror det bare er en liten uvane. Når han ikke tenker bruker han den helt vanlig, og ute på tur er alt som før. Han er glad for å kunne løpe fritt igjen. Jordet har endelig blitt slått så nå langer han ut som aldri før på jordet. Det er en sinnsyk fart i mudien altså. Greit nok med border collien altså, men jeg er nesten overbevist om at mudien akselerer fortere.

  1. john zande / Mar 22 2013 12:33

    I’m envious! My Belgium Shepherd doesn’t listen to a thing i say 🙂

Legg igjen en kommentar

