Skip to content
21. oktober 2010 / Julie

One Slip

Først en liten frustrasjon: ARRRGH!!! HVORFOR BLE JEG IKKE FØDT 30 ÅR TIDLIGERE!

Grunnen? Jo, da hadde jeg hatt muliget til å oppleve denne fantastiske banebrytende konserten, bl.a. (samt mye annen god musikk som jeg nå må oppleve på cd og nett….)Clara og Bajnok

I dag var det tid for å ta seg sammen og gjøre noe ut av utsagnene man har kommet med helt fra før Bajnok ble født egentlig. Han fikk navnet Bajnok fordi det betyr mester eller champion, og jeg sa at det hadde vært moro å ha en godkjent ettersøkshund, evt en viltsporchampion. Så i dag bestemte jeg meg for at det var på tide å gjøre noe med det. Jeg hadde blod i frysern så det ble tatt ut og tint.

Grunnen til at det har blitt utsatt og utsatt igjen, er fordi de forrige gangene vi gikk blodspor gikk det ikke så bra. Jeg ble frustrert, Bajnok merket det og ting gikk ikke så bra som man skulle ønske. Denne gangen var jeg forberedt på problemer som kunne dukke opp.

Da vi kom ut på jordet bandt jeg Bajnok og la ut to spor på ca 15 meter hver. Masse blod i hvert spor. I enden av hvert spor la jeg ei leke. Det ene sporet lå ute på jordet, mens det andre lå inne i skogen på nedfallsløv.

Etter at sporene var lagt ut tok jeg med meg Bajnok over på nabojordet. Der tenkte jeg at Bajnok kunne få lov til å løpe kitt rolig rundt meg, han virket ikke spsielt gira og jeg måtte sette meg ned og knyte skoa. Før jeg visste ordet av det var han borte. Han kom tilbake igjen, men det skulle vise seg senere at det skulle få konsekvenser at jeg hadde sluppet ham.

Da han kom tilbake tok jeg frem de siste dråpene i flaska og sprutet på bakken. Bajnok viste masse interesse og fikk masse ros. Han måtte sleike opp hver eneste dråpe.

Da jeg gikk bort til spormarkøren visste jeg at det var der jeg hadde kommet gående ned fra å ha lagt sporet og at blodsporet noen meter direkte ut fra markøren. Vi kom fram til markøren og Bajnok satte fart i bakspor der jeg hadde gått. Jeg ropte på’n og tok han med til blodet. Der satte han nesa i bakken. Han hadde et fantstisk drag i lina. Jeg lot han ikke få mye line og holdt ikke så langt ovenfor sælen. Hvis han bevegde seg utenfor sporet fikk jeg han fort tilbake. Han jobbet helt nydelig hele veien og da han kom til sporslutt hvor det hadde blitt sprutet litt ekstra med trengte jeg ikke akkurat noe leke i enden. Bajnok var mer enn nok fornøyd med blodet som lå der.

Det andre sporet gikk ikke like bra. Det startet kjempeflott, men han mistet sporet halvveis uti. Og jeg har en mistanke om at grunnen til at han var så vanskelig å kalle inn tidligere, var at han fant blodet i stad og ikke hadde spesielt lyst til å komme tilbake. Jeg tok han med til de siste fem meterne og vi fant slutten. No problemo. Dette gikk kjempeflott! Blodet var det meste spennende ved hele sporet, han brydde seg ikke i det hele tatt om mine spor ved siden av. Men jeg må nok passe på fremover. Jeg skal være nøye med å holde Bajnok i sporkjernen, han skl ikke få lov til å vimse. Jeg leste gjennom reglene i stad og fant dette:

Diskvalifiserende feil er:

– Manglende vilje og evne til å ta og følge sporet.

– Hissig og/eller vimsete arbeid.

– Halsing, høylydt piping, eller støyende framferd av hund og/eller fører.

– Manglende evne til å utrede tap.

– Uakseptabelt høyt tempo.

– Hund som fører ikke har kontroll over.

– Førerens manglende forståelse av hundens arbeid.

– Dommer konstaterer at hund/fører ikke vet hvor sporet går.

Tror den nummer tre kanskje kan bli et problem om Bajnok synes dette er ekstremt moro, så det må vi takle med en gang.

Takk for at du fikk meg igang Inga. Nå er det ingen grunn til at vi ikke skal fortsette.

Legg igjen en kommentar

