Skip to content
19. juli 2011 / Julie

Den hunden er bare.. WOW!!

I det siste har Bajnok fått to blodspor. Det ene var 9 timer gammelt, ca 600-700 meter langt. Det lå i en skråning, på jord, løv og kvist. Det hadde et pit stop mot slutten, et sårleie ca 1/3 av veien gjennom og et sted var et opphold på ca 3 meter uten blod, srått i oppoverbakke. Det eldste sporet Bajnok noen gang har fått før dette var 6 timer gammelt, tror jeg.

Jeg jobbet litt med SIAB og blod for en stund siden. Jeg vet det ikke egentlig er ment for blod, men har ikke vært helt sikker på im Bajnok følger mine spor eller blodet. Så jeg putta blod i en spray flaske og spraya på noen heller utenfor her. De blir sjeldent brukt og var pefekte. Bajnok syntes det var fantastisk å få servert blod på et sted hvor det var så enkelt og sleike det opp! Etter hvert bevegde jeg meg over på gresset og begynte å gå ved siden av og over. Det var ingen tvil om at han nå fulgte blodet og ikke mine fotspor. Vi bytta også spor kommando fra «søk» til «blod». Enkelt og greit å huske.

Men tilbake til søndagens spor. Da vi kom opp til der hvor jeg hadde lagt sporet, la jeg Bajnok i dekk, gjorde klar lina og tok ned markøren. Jeg sa «blod», og sendte han 3 meter av gårde. Han bruker alltid litt ekstra tid på den blodflekken. Der hvor jeg har spruta litt ekstra blod og laget et sårleie. Han sjekket høyre, venstre, før han festet seg på sporet og satte av gårde. Jeg innbilte meg under sporet at han datt av flere ganger, men han lot seg kun kalle inn en gang, og han hadde flott drag i lina hele veien. Jeg testet han på draget flere ganger. Han fant alle markører, han fant den ene belønningen i midten, han klarte alle vanskeligeheter, og han stoler på seg selv i sporet nå.

Det andre sporet vi har gått, gikk vi i dag. Det var ikke veldig langt, bar 200 meter omtrent. Det ble til slutt 14 timer gammelt. Jeg hadde egentlig bare tenkt til å la det bli 11 timer, men det regnet i natt, så jeg hadde bare tenkt til å finne igjen boksene jeg hadde lagt ut. Tenkte at det kunne ikke skade å sette han på sporet. Jeg gikk til start og ba Bajnok om og sitte. Hev ut lina og tok ned markøren. Satte han rett på sårleie i starten. Han fant det, men ikke neste flekk. Jeg pekte han i riktig retning, og så fort han fikk retningen, var han på sporet. I hodet mitt tenkte jeg at han gikk feil et par ganger, men han gikk rett på hele veien! Det hadde regna, vi gikk over myr, gjørme, kvist, tett sammenvokst skog og kratt. Den hunden altså! Wow!!! Jeg vet han fulgte blodet og ikke mine spor fordi han hadde ved et sted hoppet oppå et nedfellt tre, gått på det og tatt godbiten jeg hadde lagt ut. Han gikk forbi den ene boksen med VoH, mulig fordi den ikke luktet noe lenger, han fant sporslutt ikke mye lenger unna, og den luktet godt, så.

Bajnok slutter ikke å imponere i sporet altså!! Wow!

Legg igjen en kommentar

