Skip to content
17. november 2011 / Julie

Møt Derria!

Nå har Derria bodd sammen med oss i nesten tre uker, og hu har glidd lett inn. Bajnok og Derria er perlevenner, de leker godt sammen og trives godt i hverandres selskap. Da hu kom hit het hun Petite, men jeg syntes det lignet litt for mye på potitt, så det ble endret. Jeg brukte noen dager på å finne et passende navne. Twitter ble konsultert, og de hadde mange gode tips. Twitter folket har fått det med seg at jeg liker *kremt* science fiction, og de foreslo mange navn i den retningen. Jeg har lenge tenkt at jeg vil en dag ha en hund oppkalt etter et vesen fra Doctor Who, eller hvis jeg blir oppdretter så vil hadde det vært moro med et kull med det temaet, men per nå så er ikke min kunnskap om den klassiske Doctor Who serien godt nok til at jeg gikk den veien.

Det var dog mange gode tips, flere ville at jeg skulle kalle henne etter noe fra The X-Files, en del mente Scully eller noe i den duren, men det blir ikke akkurat noe godt navn. Jeg var innom flere filmer, tv-serier og annet, til jeg endte opp ved en favoritt serie og film. Tv-serien «Firefly» hadde et kort liv på bare 15 episoder, men de 15 episodene har satt sine spor i nerdeverdenen. Det var en godt skrevet, godt spilt serie, som hadde noe nytt ved seg, men samtidig veldig gammelt. En av de morsomste tingene var at de ungikk sensorene ved å snakke kinesisk. Serien ble kansellert etter bare 15 episoder, den fikk ikke en gang en full sesong, men fanbasen har vokst og etter hvert ble det en film, «Serenity». Både i tv-serien og filmen er Shepherd Book med. Han er en person det ville vært utrolig spennende å få sett mer av historien til i senere episoder, men det fikk vi aldri sett dessverre. På slutten av filmen får vi se fornavnet hans, som var Derria.

Grunnen til at jeg valgte Derria er at selv om Shepherd Book til tider er den typen religiøs person som kan irritere meg noe grenseløst, og jeg fantaserer om å binde han fast til en stol mens jeg kjører alle dokumentarer om solsystemet og naturen noensinne lagd foran øya på’n og rope «Explain THAT with creationism! Where’s God when that little Zebra foal’s taken by the river or the croc? Give me proof of a God!» og andre ting i den duren. Greia med Shepherd Book er at han var en spennende karakter, han var en god karakter. Og han var fra en serie som ble kansellert alt for tidlig. En annen ting ved navnet er at det høres ut som «Der ja.» Et positivt og godt navn med en god klang. En annen grunn til å velge det.

Vel, jeg trodde navnet hans var Derria. Min ikke fullt så gode oppløsing av «Serenity» viser ingen L i navnet hans, men nettet vil ha det til at fornavnet til Shepherd Book er Derrial.

Men tilbake til hunden. Hu er en salig blanding av mye rart. Jeg vet det er border collie i henne fordi hu har brukt «eye» på Bajnok flere ganger, jeg lurer på om det er schäfer på grunn av ryggens bygning og fargene/tegningene hennes, og det er nok ganske sikkert noe drivende jakthund i henne. Hu har den skallen. Hu er en søt og morsom hund, hu har masse energi, men hu har også en del stress i seg. De første dagene våknet hun klokka seks og begynte å vandre og pipe. Jeg ignorerte det, belønnet henne for riktige valg og noen ganger ba henne om å legge seg. Etter noen dager skjønte hu at dagene begynner ikke så tidlig, og det gikk over. Hu er en flott hund. Grei og snill, enkel å ha med å gjøre. Det tok ikke mange dagene før hu gikk pent i bånd. Hu kommer på innkalling, unngår trøbbel. Det eneste problemet er det at det er noe redsel i henne. Hu er redd folk, men det går som regel over om hu får ta det i sitt eget tempo, det virker som om hu har trøbbel med andre hunder, helt hvordan vet jeg ikke. Hu har ikke problemer med å møte andre hunder, men da vi var ute på tur i Brumunddal støtte vi på to hunder som hun begynte å stirre på. Hu er trygg og leker med andre hunder løs, men det er noe som gjør ting vanskelig for henne. Vet ikke helt hva.

Det virker som om hu trives her hos oss. Vi jobber litt med klikkeren, og sakte, men sikkert forstår hu poenget. Jeg lurer på om hu begynner å få løpetid nå. Noe som er veldig dårlig timing, men forhåentligvis kan hu plasseres et annet sted mens det står på. Så Bajnok må nok ligge i bur når de er hjemme alene de nærmeste dagene.

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar
  1. thea andreassen / Dec 9 2011 22:53

    Så koselig med en til hund! 😀 Kjipt det der med løpetid.. Men det må jo gå 🙂 Heldig jeg, for vi har to tisper, så slipper problemet med hannhund og tispe ^^

  2. Julie / Dec 9 2011 23:18

    Hehe, ja det hadde gjort livet enklere med to tisper, men vi kom oss nå gjennom løpetida. Nå er livet tilbake til normalen, og bikkjene koser seg sammen:)

Legg igjen en kommentar

