Skip to content
9. desember 2011 / Julie

Måneformørkelse

Litt under en måned siden

I morra er det måneformørkelse i Norge. Den siste på fire år. Dette er altså siste muligheten før 2015, så kom dere ut, eller sitt i stua og se på en total måneformørkelse skje. Den skal være total fra 15:06-15:57. Sjøl har jeg bestemt meg for å ta med bikkjene på måneskinnstur. Pakke med oss te (fillern, skulle kjøpt kakao) pølser og lompe og tenne et bål, og se på månen forsvinne. Vil du være med, så heng på. Vi vil gjerne ha selskap.

Her har det kommet masse snø. Det meste kom i natt faktisk. Så i dag var det ut å make veien for postmannen, også kjent som julenissen. Det tok meg nesten to timer, men jeg ble da ferdig til slutt. Nissen kom mens jeg drev på, og han sa at hvis han ikke kom frem til postkassene, så ble det ingen post, men han ville nå prøve å presse seg frem. Jeg får vel bare fortsette å måke så lenge jeg er her. God trening er det i det minste.

Bajnok har virkelig våknet til liv etter det siste snøfallet. Den gutten elsker vinteren. Han spretter omkring og kaster seg rundt. Jager snøballer og all annen flyvende snø, og Derria. Han har det som plommen i egget på denne tida.

Vi har så langt rukket to skiturer. Første turen gikk veldig bra. Begge to dro meg av gårde. De dro ikke så mye. De har ikke gjort det før, så vi må fortsatt bygge muskler, og da Derria begynte å gå i passgang fikk hun gå fritt resten av turen. Bajnok er på den annen side i bedre form en jeg trodde. Han dro meg alene deler av turen, og det var ingenting som tydet på at han ville gi seg. Han travet jevnt og trutt, galloperte når det var nødvendig, og var veldig grei å gå med. Han brukte da sælen Derria vanligvis bruker på tur. Etter å ha sett litt nøyere på den fant jeg ut at jeg ikke var helt fornøyd med hvor trekkpunktet lå, heldigvis er vi utstyrsfreak. Bjnok er en vanskelig hund å finne trekksæle til. Etter å ha funnet dennebloggen, skjønner jeg at det er ikke bare Bajnok, men mudien generellt. De er så kompakte at det blir vanskelig. Heldigvis har jeg to justerbare sæler til Bajnok, så vi fant en med et passe trekkpunkt til turen i dag. En yukon sæle. Derria bruker den andre justerbare, Non Stop sæla.

Dette skjer med Bajnok etter 2 minutter i 16 minus

Egentlig for stor til Bajnok, men perfekt til Derria.

I dag var det masse løssnø å komme gjennom. I begynnelsen fikk de løpe løse. Da får de gjort fra seg og blir varme i muskulaturen. Etter at vi hadde kommet oss forbi bommen og på toppen av bakken, spente jeg på meg skia og begynte å gå. Det var rimelig tungt i all snøen, men det gikk da fremover. Inne i hodet mitt tenkte jeg at jeg nå lager et spor som jeg kan bruke mange ganger, om igjen og om igjen. Etter 10 minutter og 50 meter, stoppa jeg og spennte for bikkjene. Da gikk ting litt kjappere. De bevegde seg ikke fort de heller, men sammen fikk vi nå litt mer momentum enn hva jeg klarte alene. Vi stoppa for en pust i bakken og noen bilder ved krysset.

Vi fortsetta et stykke innover før jeg tok av meg skia og forberedte meg på å gå nedover i skogen og ned til butikken. Da ser jeg traktorspor. Men i hel V (varmt vann med aromatisk duft)?! Hvordan har det kommet seg traktorspor midt inni skauen? Det er da vel ingen annen vei inn hit. Det er da vel bare den ene veien inn hit? Mysteriet ved traktorsporene fra ingensteds ble ikke løst, for jeg parkerte skiene og gikk gjennom skogen og ned til butikken for å handle. Skisko er forresten ikke gode tursko. Det var ikke veldig mye moro å gå gjennom skauen i djupsnøen med skisko. De er heldigvis vantette og varme da. Det skal de ha, og jeg var heldig nok at jeg aldri datt fremover.

Da vi var ferdig på butikken bar det opp i skogen igjen, og det er veldig godt å ha to hunder foran seg når man går i nysnø. Det gjorde ting lettere. Da jeg kom tilbake til skia slapp jeg bikkjene løs. Tenkte de kunne få løpe litt. Bajnok var helt med på det, Derria derimot ble stående å pipe. Hu piper ofte, så det betyr ikke at hu har det vondt, men at hu ikke får det hu vil ha, eller at hu kjeder seg. Jeg prøvde å si fri og vær så god, men hu bare stod der. Så ropte jeg på’a, og da kom hu hoppende.

Bajnoks konstante vintersmil

Jeg tror jammen meg hu liker den derre trekkinga, jeg. Ropte på Bajnok og spente for han, også satte vi avgårde i de ut-av-det-blå traktorsporene. De forsvant dog etter hvert, og vi fortsatte i våre tidligere spor. Så kom vi bort til krysset inne i skogen, og der viste seg at de hadde måkt mens vi var borte. Ordentlig skrapt veien for snø. Så da var det av med skiene igjen, og slippe hundene løse. Den snømåkinga irriterer meg litt. Jeg kan skjønne måking, men skraping? Om skogsmaskiner skal oppi der så er ikke det akkurat delikate maskiner som ikke tåler en støyt. Jeg vil ha skiføre hjemmefra!

Når det kommer til jul så er jeg ferdig med julegaver. Venter på at den siste skal komme i posten. Alt gjort på nettet i år. Det endte med at jeg kjøpte noen småting til meg selv mens jeg drev på og. Jaja. Jula er ikke min favoritt tid på året. Det er så mye som MÅ gjøres. Det føles som en plikt, men jeg liker lille julaften. Lille julaften hos oss er da all julepynten kommer opp, treet blir dekorert og alt gjøres i stand. På kvelden kommer naboen over og vi koser oss med den første skikkelige julemiddagen. Alt handler om å være sammen med venner og familie. Hvis alle kommer fra begge familier, med kjærester og alt, så blir vi 14 stykker, men du kan banne på at det blir mat til overs. Det er jul!

Det minner meg på at jeg blir tante igjen snart. Hvis ingenting har skjedd før tirsdag, så skjer det på tirsdag. Schpannandes! 😀

Selv om jula ikke er min favorittid, så er jeg veldig glad i vinteren. Det virker som om tida står stille, skogen er stille og jeg får ny energi. Og jeg blir bare mer og mer glad i dette stedet.

Søta mi

Denna forsvinner i morra, så ut og se på'n!

Legg igjen en kommentar

