Skip to content
30. desember 2012 / Julie

Uka før Nyttårsaften – med hund

Da er jula over, og nyttårsaften er på vei. For mange er nyttårsaften en festkveld. Det er det ikke for meg. Heller ikke for mange andre. Jeg kommer til å benke meg inn hjemme med bikkjene. Jeg kommer til å prøve å gjøre det så koselig som mulig, men det kan godt hende at hele kvelden bare blir stressende.

Bajnok har ikke alltid hatt et stort problem med raketter. Han har aldri likt dem, men han fikk ikke panikk før. Det begynte for vel to år siden. Det året ble han utsatt for pistolskudd for å teste om han var skuddredd. Det ble gjort flere ganger en jeg hadde planlagt, også noen ganger utenfor testområdet. Og en hund husker slike ting lenger en den neste uka. Den nyttårsaften var ikke spesielt morsom. Vi satte oss først inne på soverommet mitt, hvor han føler seg tryggest, før vi satte oss nede i gangen. Det stilleste og kjøligste rommet i huset. Det har heller ingen vinduer. Han roet seg noe etter hvert.

Året etter var jeg litt bedre forberedt, men ikke mye. Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle prøve å drukne ut rakettene med musikk nede i gangen, og det fungerte greit. Jeg hadde også laget en improvisert ThunderShirt. Han var roligere, og klarte å slapper litt av.

Men det værste begge de foregående årene og i år, har vært uka før nyttårsaften. Å gå på tur uten å vite om det blir skutt opp raketter mens vi er ute. Om vi er heldige får vi gått hele turen vår, om vi ikke er det, blir turen fem minutter lang. Raketter blir skutt opp når som helst tydeligvis.

Det er ganske sikkert at jeg ikke er alene om å ha en skuddredd hund. Det er også ganske sikkert at min ikke er blandt de værste. Men for oss er nyttårskvelden den værste kvelden i året, vær så snill – ta hensyn. Kan dere med raketter vente til midnatt nyttårsaften med å sende opp? Det hadde hjulpet oss med skuddredde hunder noe enormt. Det finnes utallige historier om hunder som har stukket av, kastet seg ut gjennom vinduer – stengte sådan, løpt ut foran biler, etc. fordi de har blitt skremt av raketter.

Om du har en hund som er redd fyrverkeri så kan jeg anbefale deg å prøve DAP, som du kan få hos veterinæren. Enten som plu-in i veggen, halsbånd eller spray. Det er et beroligende feromon. Jeg anbefaler også Through A Dog’s Ear som er beroligende musikk for hunder. Og om du vet hvor jeg kan få tak i en ThunderShirt, så vær så snill, si ifra!

Men det beste er nok å stikke til fjells, langt fra folk. Skulle ønske jeg hadde muligheten til det.

Igjen, jeg kan ikke stresse hvor vanskelig det er for mange av oss å gå tur om dagen. Vi vet ikke når eller hvor rakettene kommer fra. Vær så snill, ta hensyn! Skyt opp raketter på nyttårsaften.

Legg igjen en kommentar

