Skip to content
4. juni 2013 / Julie

Utstyr er alt

Derria i rød (5), Bajnok i gul (4)

I den tiden jeg har hatt Derria har vi gått gjennom 5 forskjellig trekkseler. En ble kassert fordi den ble gnagd over av Derria, andre ble kassert fordi de ikke passet ordentlig. Det har tatt oss ett og et halvt år å finne den perfekte trekkselen, men nå har vi den. Veien fram har vært mye opp og ned. Den første skikkelige selen hu hadde var en NonStop DogWear FreeMotion str 5. Den satt ok. Den er justerbar, så jeg fikk festet trekkpunktet riktig. Halsen var heller ikke alt for stor, men den var heller ikke akkurat passe.

I blåå.

Etter at hu gnagde over den kjøpte jeg samme typen på nytt, men denne gangen størrelsen under. Den passet også veldig bra, bedre i nakken, og vi bygget muskler sakte, men sikkert med begge disse selene. Etter hvert begynte jeg å lure på om jeg faktisk hadde riktig sele. Jeg måtte jobbe for å få henne ut av passgang, og de gangene hun jobbet i trav, gikk det fort tilbake i passgang. Da Derria gnagde over denne og etter at hun ble etterlatt alene i skogen stakkar (jeg var 20 meter unna med Bajnok), prøvde jeg enda en ny en. Jeg tenkte at det kanskje var lengden på stolpen og kjøpte størrelse 6, og sydde igjen nakken til den satt som støpt. Det samme begynte igjen. Da begynte jeg å se etter andre type seler.

Det var ikke lenger dårlig med muskler som var problemet. Ryggen hennes var fin, ingen stive muskler heller, så da må vi se til utstyret. Jeg hadde en justerbar kombi trekk/pulk sele liggende fra Romeo sine glansdager, så jeg prøvde den. Først på en gå tur, og så på et spor. Den lå aldri godt på Derria. Den sklei ned og la seg i en armhule, så den ble ingen god trekksele. Jeg fikk kjøpt med meg en billig Breeder’s nome sele for å prøve. Vi gikk en tur først, og

Derria i Breeder’s selen (den har bretta seg litt). Ble stort sett brukt til turgåing.

så syklet vi en tur. Den var aldri perfekt, men Derria travet det meste av turen. Så nomesele neste. Ikke lenge etter ble sykkelen min ødelagt, og det ble mindre viktig å få tak i en ny god sele.

Jeg har de siste ukene brukt pappa sin sykkel til og fra jobb, og da jeg skulle til Gålåsbana på utstilling for å være skriver og manglet skyss hjem den på søndag, var planen å sykle hjem med Derria når vi ble ferdig. Bajnok fikk bli med på lørdag. Da måtte vi kjøpe ny sele igjen. Vi tok en tur til Anitas å prøve og kjøpe, der er det alltid god hjelp og kunnskap. Så da var det på tide å prøve NonStop sin nome sele. Derria passet best inn i str 4, så da ble det den. Det ble til at vi syklet både til og fra, og det ble til at Bajnok ble med. Derria hadde øvd på å ligge i bur i løpet av uka, så detbekymret meg ikke.

Turen er en mil hver vei, og vi startet tidlig. Derria begynte i kjente vaner, i passgang, men når vi kom i gang datt hu over i trav og holdt det hele veien. Vi kom frem, og jeg fant ringen jeg skulle skrive i. Derria og Bajnok var slitne, men Derria kunne nok fint jobbet ei mil til. På utsillinga lå de stort sett og slappet av. De var veldig flinke i bur, og de fikk komme ut noen ganger. Strekke på bena, hilse på hunder, ignorere hunder, drikke, være flinke. Den slags.

Da vi dro hjem igjen var Derria full av fart, mens Bajnok ville helst trave ved siden av. Noe som var helt greit. De holdt begge trav hele veien hjem. Det var veldig varmt, egentlig for varmt (28 grader fant jeg ut da jeg kom hjem), og jeg hadde ikke mulighet for skyss, så vi stoppet ved hver bekk for vann og bad. Vi stoppet nok hver kilometer. De siste 2 kilometrene hjem gikk vi. Dette for å roe ned puls og muskler. Da vi kom hjem var hundene slitne og sultne, men Derria kunne nok ha løpt lenger. Hu er bygd for utholdenhet, og med riktig utstyr varer’a lenge.

Så jeg har lært at det er viktig å bruke tid på å finne riktig utstyr, og at selv om noe er supert for en hund, passer det ikke nødvendigvis perfekt for den andre. Men korrekt utstyr øker lyst og utholdenhet.

  1. maxiecoleman7422 / Apr 9 2016 11:35

    sectaire le commentaire..nreductionniste..net pourquoi seulement “quelque part”? Click http://www.l33turl.com/worker091730

Legg igjen en kommentar

